TATRA FORCE S 6x6

TATRA FORCE S 6x6

Zcela nový design pro již třetí generace modelové řady Tatra Force vedle zásadního vylepšení koncepce s nízko položenou kabinou a motorem nad přední nápravou přináší rozšíření portfolia o varianty s motorem umístěným vpředu. Jednou z největších změn je nový design celé řady. Nejde pouze o úpravu jednotlivých prvků, ale o zcela nový designový jazyk této třetí nejstarší automobilky světa. Nové kabiny s přepracovaným skeletem a moderními konstrukčními prvky přinášejí zvýšenou bezpečnost a novou úroveň komfortu pro řidiče i celou osádku, včetně lepšího výhledu. „Krátké i prodloužené kabiny se vyznačují malou celkovou výškou, která umožňuje průjezd v nízkých profilech a snižuje riziko poškození automobilů. Nechybí integrovaná ochrana osádky při převrácení vozidla, u dvoudveřových variant je k dispozici i ochrana proti padajícím předmětům. Nový design kabiny je navržena také s ohledem na pohodlnější a snazší nástup na místo řidiče i spolujezdce. Nová generace vozů Tatra Force stojí na tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. V této oblasti navazuje na výjimečné jízdní vlastnosti předchozích dvou generací v terénu i na silnicích. Jde především o nadprůměrné hodnoty nájezdových úhlů, velmi dobrou průchodnost těžkým terénem a jízdní stabilitu. Promyšlený design celé produktové řady, jeho propojení a variabilita pro velký počet různých typů speciálních vozidel. Celkové kompaktní vyznění jak exteriérového tak i interiérového designu řady FORCE.

Design proces

Návrh nízké kabiny byl součástí zadání na vytvoření designu zcela nové řady FORCE. Funkčnost a účelnost technického řešení nových kabin se tak snoubí s moderním designem. Tato nízká kabina nese shodné designové prvky i s vyšší kabinou FORCE, která má dva průduchy v masce. Součástí návrhu je i kompletní zpracování interiéru vozidla. I ten dále rozvíjí nastolený designový jazyk, který jsem pro značku TATRA vytvořil. Zadání od začátku jasně definované a mohl jsem tedy více v klidu přemýšlet nad celkovou kompozicí materiálů a struktur. I když to bylo také dost náročné, protože se nepočítalo s téměř žádnými výlisky. A od počátku návrhu bylo pro designera dost na první pohled „neřešitelných“ omezení. Například maximální eliminace plastových dílů na exteriéru kabiny, použití prostorové konstrukce pouze ze standardizovaných profilů a jiné a jiné. Ale i tak se podařilo z toho minima vytěžit maximum a vznikly velmi pohledné vozy s čistými liniemi a plochami, doplněné ostrými hranami. Auta jsou celkově kompaktní, moderní a co se povedlo – mají svůj výraz ve tváři. Jako klíčový prvek celého designu jsem si určil masku vozidla. Ta se stala základnou pyramidy a od jejího vzhledu se odvíjejí i ostatní prvky. Maska má originální a nezaměnitelný vzhled, který vzešel z mnoha skic a tvarového modelování s množstvím korektur. Sestává se ze tří základních částí. Krajní „sloupky“ navazují na boční karosářské díly a přenášejí lomy a barevnost z boku kabiny do čela vozu. Střední část masky je pak vždy barevně odlišena – může být černá, nebo třeba bílá. Tyto tři díly od sebe dělí výrazné „žlábky“ tvořené fazetami, tak aby lom světla tyto hranice mezi nimi ještě zvýraznil. Dělící rýhy v masce se zvedají směrem k čelnímu oknu ve tvaru výrazného „V“. Ve spodní části jsou naopak podseknuté směrem ke středové ose. Tento tvar dodává vozu na síle a připomíná bojovníka se zaťatými svaly. Zároveň s exteriérem jsem pracoval i na návrhu interiéru. Ten jsme také chtěli posunout na světovou úroveň. Tvar kokpitu obklopuje řidiče kolem dokola. Vše má na dosah ruky v komfortní zóně. Přístroje jsou všechny digitální – dotykové. Ergonomii jsme věnovali mnoho času ve výpočtech a testech. Skladba materiálů připomíná kokpit spíše osobního vozu  - většina povrchů je měkčená v černo – šedé škále odstínů. Prvky v interiéru jsou modulární, dají se obměňovat, nebo užívat napříč spektrem všech typů vozidel. Hodně dílů je levopravých apod. Řešil se každý detail včetně grafiky nových pryžových koberců. Jako u většiny mých projektů, první na řadu přišly ideové skici, pak složitější obrazy pro předložení zadavateli. Následovalo 3D modelování a tvorba kvalitních renderů. 3D tisk modelů a ve finále stavba několika funkčních prototypů.

Lukáš Taneček

IČO: 64795063
Hradec Králové
Česká republika

Aplikace neodpovídá, aktualizujte okno prohlížeče. Aktualizovat 🗙