Lukáš Taneček

TATRA FORCE 4x4 - Red Dot

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto mezinárodně nejprestižnějším oceněním v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie označované jako e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články. Jsem hrdým autorem designu exteriéru i interiéru, který vznikal v týmu vedeném Radomírem Smolkou, členem představenstva Tatra Trucks zodpovědným za vývojové projekty a výzkum. Tato podoba hasičského speciálu je speciální edicí tohoto vozu, který je vybaven maximálními technologickými a designovým prvky. 

Ocenění Red Dot, označované také jako „Oscar pro designéry“, které vzniklo v Německu, hodnotí produktový a komunikační design a uděluje se každoročně již od roku 1955. Slavnostní ceremonie se konají v Essenu, kde se nachází i muzeum Red Dot. Ocenění se uděluje na základě hodnocení několika desítek nezávislých odborníků.

„Porota přihlášené vozy Tatra Force se čtyřdveřovou kabinou a Tatra Force e-Drive s dvoudveřovou kabinou hodnotila na základě digitálních prezentací a také osobní prohlídky vozů přímo v Essenu, kam jsme je přivezli ukázat. Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér. Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, a navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru,“ sdělil Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum.

Design proces

Návrh tohoto speciálního vozidla nejprve probíhal formou ideových skic. Následovalo modelování vozidla ve 3D a tvorba vizualizací v nejvyšší kvalitě. Stavba prototypu umožnila ověřování všech designových prvků v realitě. Maximální eliminace plastových dílů na exteriéru kabiny, použití prostorové konstrukce pouze ze standardizovaných profilů, bylo náročným úkolem, ale i tak se podařilo z toho minima vytěžit maximum a vznikly velmi pohledné vozy s čistými liniemi a plochami, doplněné ostrými hranami. Auta jsou celkově kompaktní, moderní  a co se povedlo – mají svůj výraz ve tváři. Jako klíčový prvek celého designu jsem si určil masku vozidla. Ta se stala základnou pyramidy a od jejího vzhledu se odvíjejí i ostatní prvky. Maska má originální a nezaměnitelný vzhled, který vzešel z mnoha skic a tvarového modelování s množstvím korektur. Sestává se ze tří základních částí. Krajní „sloupky“ navazují na boční karosářské díly a přenášejí lomy a barevnost z boku kabiny do čela vozu. Střední část masky je pak vždy barevně odlišena – může být černá, nebo třeba bílá. Tyto tři díly od sebe dělí výrazné „žlábky“ tvořené fazetami, tak aby lom světla tyto hranice mezi nimi ještě zvýraznil. Dělící rýhy v masce se zvedají směrem k čelnímu oknu ve tvaru výrazného „V“. Ve spodní části jsou naopak podseknuté směrem ke středové ose. Tento tvar dodává vozu na síle a připomíná bojovníka se zaťatými svaly. Zároveň s exteriérem jsem pracoval i na návrhu interiéru.

Sica vozidla

Sica vozidla

Návrh vnitřní výplně dveří

Návrh vnitřní výplně dveří

Návrh přístrojové desky

Návrh přístrojové desky

Vizualizace vozidla

Vizualizace vozidla

Vizualizace boční siluety vozu

Vizualizace boční siluety vozu

Vizualizace interiéru

Vizualizace interiéru

Lukáš Taneček

IČO: 64795063
Hradec Králové
Česká republika

Aplikace neodpovídá, aktualizujte okno prohlížeče. Aktualizovat 🗙