Kopřivnická automobilka Tatra Trucks poprvé ve své historii totiž získala ocenění Red Dot v kategorii Product Design, a to hned dvakrát. Tímto mezinárodně nejprestižnějším oceněním v oblasti designu, byly dekorovány vozy Tatra Force nejnovější třetí generace, přičemž prezentováno bylo provedení se čtyřdveřovou kabinou a také verze vývojové linie označované jako e-Drive s elektrickým trakčním motorem a vodíkovými palivovými články. Jsem hrdým autorem designu exteriéru i interiéru, který vznikal v týmu vedeném Radomírem Smolkou, členem představenstva Tatra Trucks zodpovědným za vývojové projekty a výzkum. Tato podoba hasičského speciálu je speciální edicí tohoto vozu, který je vybaven maximálními technologickými a designovým prvky.
Ocenění Red Dot, označované také jako „Oscar pro designéry“, které vzniklo v Německu, hodnotí produktový a komunikační design a uděluje se každoročně již od roku 1955. Slavnostní ceremonie se konají v Essenu, kde se nachází i muzeum Red Dot. Ocenění se uděluje na základě hodnocení několika desítek nezávislých odborníků.
„Porota přihlášené vozy Tatra Force se čtyřdveřovou kabinou a Tatra Force e-Drive s dvoudveřovou kabinou hodnotila na základě digitálních prezentací a také osobní prohlídky vozů přímo v Essenu, kam jsme je přivezli ukázat. Porota ocenila komplexní pojetí vozů po designové stránce, tedy nejen exteriérové řešení, ale také interiér. Tatra v tomto designovém klání uspěla poprvé, ocenění hned dvou produktů je tedy pro nás o to cennější, a navíc to odkazuje na promyšlenost designu jak u čtyřdveřového, tak u dvoudveřového provedení i na nadčasovost a kvalitu interiéru,“ sdělil Radomír Smolka, člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za vývojové projekty a výzkum.
Návrh tohoto speciálního vozidla nejprve probíhal formou ideových skic. Následovalo modelování vozidla ve 3D a tvorba vizualizací v nejvyšší kvalitě. Stavba prototypu umožnila ověřování všech designových prvků v realitě. Maximální eliminace plastových dílů na exteriéru kabiny,
použití prostorové konstrukce pouze ze standardizovaných profilů, bylo náročným úkolem, ale i tak se podařilo z toho minima vytěžit maximum a vznikly velmi
pohledné vozy s čistými liniemi a plochami, doplněné ostrými hranami. Auta
jsou celkově kompaktní, moderní a co se
povedlo – mají svůj výraz ve tváři. Jako klíčový
prvek celého designu jsem si určil masku vozidla. Ta se stala základnou pyramidy
a od jejího vzhledu se odvíjejí i ostatní prvky. Maska má originální a
nezaměnitelný vzhled, který vzešel z mnoha skic a tvarového modelování
s množstvím korektur. Sestává se ze tří základních částí. Krajní „sloupky“
navazují na boční karosářské díly a přenášejí lomy a barevnost z boku
kabiny do čela vozu. Střední část masky je pak vždy barevně odlišena – může být
černá, nebo třeba bílá. Tyto tři díly od sebe dělí výrazné „žlábky“ tvořené
fazetami, tak aby lom světla tyto hranice mezi nimi ještě zvýraznil. Dělící rýhy
v masce se zvedají směrem k čelnímu oknu ve tvaru výrazného „V“. Ve
spodní části jsou naopak podseknuté směrem ke středové ose. Tento tvar dodává
vozu na síle a připomíná bojovníka se zaťatými svaly. Zároveň s exteriérem jsem pracoval i na návrhu interiéru.
IČO: 64795063
Hradec Králové
Česká republika